Výlety

Po modré Po červené
Česká Republika Česká Republika

Vyrážíme
Výlet z Korandy na vrcholek hory Bärenstein nás zavede na místo, odkud je nádherný pohled na krajinu kolem lipenské nádrže a dále pak i kraj kolem Sankt Oswaldu. Cestou se zastavíme i na místě, odkud nás naši jižní sousedé pozorovali za dob minulého režimu. Připravte se, výlet na skalnatý vrcholek hory Bärenstein právě začíná.

Koranda - 788 m.n.m. - 48°38'42.98"S 14° 2'55.94"V
Na Korandu se dostaneme z Pasečné po nekvalitní silnici směrem na bývalou osady Rychnůvek, nebo převozem z Dolní Vltavice na Kyselov, dále směrem k Frýdavě. Po překročení mostu u Propusti na Rakouské zátoce ujedeme ještě několik desítek metrů a vydáme se vpravo směrem vzhůru.

Z Korandy nás čekají 2 nenáročné kilometry k hranicím. Vydáme se po modré severeozápadním směrem. Kolem kanálu zdoláme úvodní několikasetmetrovou rovinku, poté několik zatáček a již jsme na hraničním přechodu pro pěší Ježová / Iglbach.

Ježová / Iglbach - 798 m.n.m. - 48°39'15.30"S 14° 2'6.67"V
Hranice u Ježové je místem, kde se konají ukázky plavení dřeva na Schwarzenberském polavebním kanálu. V těchto místech je kanál opraven a udržován. Jsou zde i lavičky pro odpočinek, zastřešené posezení a několik informačních tabulí.

Překročíme hranice, po levé ruce mineme křížek a pamětní kámen. Poté, za několik desítek metrů se na nějaký čas rozloučíme s kanálem a zpěvněnou cestou. Zahneme vpravo a začneme klesat k dalšímu cíli našeho dnešního putování. Místo odbočení je označeno jednak rakouským tusristickým značením v podobě žlutých tabulek a jednak značkami na stromě. Jsou to zelené šipky v bílém lemování (viz. přiložené fotografie), které jsou vždy dvě po obou stranách trasy a svými hroty vymezují pěšinu či cestu pro turisty a jsou tím nejlepším vodítkem při putování po rakouské straně hranice, jelikož ostatní turistické značení u našich sousedů zdaleka nedosahuje kvalit značení KČT.

Cesta pokračuje lesním porostem, po krátké chvíli od odbočky ze zpevněné cesty je na pěšině položena lávka z kulatin, poté se vrací trasa na pevnou půdu a dovádí nás na křížovatku u které je malá informační tabulka pro běžce na lyžích ( text začíná takto: Hört mal liebe Leute, bleibt korrekt auf dieser Loipe... ). Zde se můžeme odpočinout na lavičce, nebo si prohlédnout ruiny stavení, které se nachází několik metrů pod touto lesní křižovatkou - ve směru našeho pochodu je to vpravo od zmiňované tabulky). Poté vyrážíme dále, vedeni zelenými šipkami, projdeme lesní úsek, poté se dostaneme krátce na otevřenější prostranství, které zdoláme v několika málo chvílích. Nato vejdeme zpět do lesa a to je již jen kousek k našemu dalšímu cíli.

Bayrische Au - 727 m.n.m - 48°40'24.21"S 14° 3'30.68"V
Bayrische Au je místo, odkud je výhled na Rakouskou zátoku pod Sovím vrchem. Je to také jediné místo, kde jezero Lipno zasahuje při vyšších stavech hladiny až do Rakouska. V minulosti odtud naši sousedé často pozorovali dění za dráty. Zajímavé čtení o tom, jak se náš stát vyrovnával s Rakosukem za zatopené území píše ve svém článku Pavel Mörtel.

Po odpočinku na místních lavičkách a doplnění informací z přítomných tabulí ( v němčině ) se vydáváme dál vštříc novým dobrodružstvím. Vrátíme se několik desítek metrů zpět po cestě, kterou jsme sem přišli. Poté však uhybáme vpravo - u turistického značení ( k vrcholku Bärensteinu zbývá necelých 9 kilometrů ). Po úzké pěšině pokračujeme až k prkenné lávce ( za vlhkého počasí klouže! ). Po několika desítkách metrů se ocitáme na asfaltové cestě. Vpravo míří cesta k hraničnímu přechodu na Kyselově, doleva pak do Rakouska. Vydávám se právě tam, mineme starou ( opuštěnou - červenec 2009 ), budovu, která dříve sloužila zřejmě rakouské polici a dnes jsou pod poškozeným nátěrem patrné ruské nápisy! ( najde se vysvětlení ? ). Za budovou zahneme doprava na lesní pěšinu, kterou si zkrátíme úsek zpět k plavebnímu kanálu.

Vyjdeme u něj na zpevněné cestě a zahneme doprava po chvili stojíme na křižovatce lesních cest. Pokračujeme po červené a okolo kanálu dojdeme až ke stavidlům na Schrollenbachu. Zde je další informační tabule, pamětní kámen a lavičky na odpočinek. Popojdemee pár desítek metrů proti proudu potoa / kanálu. Poté technickou památku opustíme a vydáme se vlevo. Začíná stoupání k vrcholku hory Bärenstein.

Na vrchol nám zbývá 5 kilometrů. Lesní cestou stoupáme až dojdeme na další křížení, opět sledujeme červenou značku a posléze se dostáváme i k označení cesty 4C, která nás šipkou bezpečně zavede až k hlavnímu cíli naší výpravy. Po kěkolika kilometrech se dostáváme na lesní cestu, na které zahneme doleva. Pokračujeme směrem vzhůru až uvidíme po pravé ruce místní vodárnu...

Fernwasserversorgung Mühlviertel - 877 m.n.m.
U vodárny je místo na odpočinek. ten se bude hodit před nejprudším stoupání dnešního výletu. K hlavnímu cíle je to necelá hodinka volným tempem. za vodárnou sejdeme ze zpevněné cesty a vydáme se na lesní pěšinu, která se posléze začne citelně zvedat. Naštěstí tento úsek není nijak dlouhý. Po chvíli se opět ocitáme na zpevněné cestě a již vidíme první stavení osady Grünwald.

Grünwald - 926 m.n.m. - 48°40'18.53"S 13°59'23.86"V
Do osady Grünwald se vůbec vydávat nemusíme, jelikož nás turistické značení navede vpravo ještě před osadou, nicméně pohled na tuto, pro Šumavu typickou krajinu, kde jsou stavení pěkně rozesety v širokých intervalech, je nádherný, proto stojí za to se tu několik chvil zdržet.

Od Grünwaldu nás čeká necelé dva kilometry dlouhé / táhlé stoupání. Na jeho začátku překročíme zpevněnou cestu a pokračujeme k vrcholu po kořenech a kamenech, které zvěstují vrcholek Bärensteinu. Překročení druhé cesty, minutí laviček, a již jsme tam!

Bärenstein - 1077 m.n.m. - 48°40'59.55"S 13°59'3.87"V
Hora Bärenstein je dalším doplňujícím bodem při rakouských výhledech na pomezí Čech a právě Rakouska. Po rozhledně Moldaublick, která nabízí pohled kolem lipenského jezera od Perneku až po Frymburk, rozhledně Alpenblick, která nabízí pohled do vnitrozemí našich jižních sousedů a to až, jak název napovídá po Alpy, je hora Bärenstein variantou mezi těmito rozhlednami. Vidíme zde taktéž na Lipno v podobném rozsahu, navíc zde však můžeme uzřít i kraj kolem Sankt Oswaldu.

Na hlavní skále je vyhlídková plošina se zábradlím. U ní jsou tabulky s názvy viděného a to včetně směrů. Před hlavní skálou je ještě jedna - menší. Na ní je vztyčen veliký pamětní kříž. Pod vrcholkem jsou lavičky na odpočinek a několik informačních tabulí, například s textem o vzniku skalních útvarů, které tvoří vrcholek Medvědího kamene.

Návrat zpět na Korandu
Zpáteční cesta probíhá tou samou cestou až po stavidla na Schrollenbachu. Zde se vydáme podél kanálu a zůstaneme na téže trase i v místě, kde jsme vyšli onou zkratkou u staré budovy nedaleko hranic. Pokračujeme dále, přejdeme cestu směřující na Kyselov a do vnitrozemí Rakouska, po pravé ruce mineme místo, kde to vypadalo na těžbu kamene, poté projdeme křižovatkou lesních cest, dále uzříme po levé ruce malou dřevěnou chatičku na další křižovatce. Neopouštíme cestu kolem kanálu ( modrá turistická značka ) a po chvíli stojíme na hranicích u Ježové / Iglbachu. A odtud už je to jen zhruba dva kilometry na Korandu.

Naše putování dospělo do cíle a my se již nyní těšíme na to další...

Cestou od Korandy

U lomu

Ukázka značení

Značení

Výlet na Bärenstein na větší mapě