Výlety

Po modré Po zelené Po červené
Česká Republika

Vyrážíme:
Tento pohodový výlet odstartujeme v obci Modrava. Od Obecního úřadu přejdeme most a poté se ocitneme u Návštěvnického centra dřevařství. Zde se nachází rozcestí, ze kterého se vyráží na mnoho turistických tras. My si pro náš výlet na Březník vybereme tu zelenou...

Modrava - rozcestí - 983 m.n.m.
Z rozcestí vyrážíme po zelené směrem vzhůru na malý palouk, který leží v docela strmém stoupání. Tento úsek je však dlouhý jen několik málo desítek metrů a to včetně stoupání po zpevněné cestě, na kterou se po chvíli napojíme.

Pokud se na tomto prvním krátkém úseku otočíme, naskytne se nám nádherný pohled na svahy okolo Modravy poseté vkusnou zástavbou. V jednom místě je možno spatřit i známou, moderně rekonstruovanou budovu, která dříve patřila vojsku.

Po zhruba dvou stech metrech našeho putování zdoláváme první stoupání a poté nás čeká úsek na zpevněné štěrkové cestě, která v mírném stoupání až těsně před Cikánskou slať. Celý tento první úsek včetně prvotního strmého stoupání je dlouhý 3.000 metrů. Zhruba v jeho druhé třetině je i odpočívadlo pro turisty. Za ním začne cesta naopak mírně klesat. V závěrečné třetině sejdeme ze štěrkové cesty a lesní pěšinou sestupujeme ke zmniňované Cikánské slati.

Cikánská slať - 1090 m.n.m.
Celé území Cikánské slatě projdeme po zpevněném dřevěném chodníku. Tuto slať tvoří vlastně několik menších rašelinišť. Okolo nich vzrůstá rozsáhlý komplex rašelinných a podmáčených smrčin. Dříve bylo toto území drasticky odvodňováno sítí povrchových kanálů. V současnosti tedy probíhá opětovné zavodnění pomocí přehrazování původních odvodňovacích rýh. Veškeré práce jsou prováděny ručně, bez těžké techniky.

Poté, co projdeme po dřevěném chodníku celé území slatí, dostáváme se zpět na lesní pěšinu. Po ní stoupáme až se dostaneme opět na zpevněnou štěrkovou cestu. Po ní vystoupáme až do míst, kde se po naší levé straně začne terén svažovat tak, že se nám otevře výhled na hraniční hřeben. Zde je názorně vidět, jak se vyvíjí les v bezzásahových zónách. Uschlé torza stromů prorůstá nová mladá zeleň. Naskytne se nám pohled i na pozoruhodný vrch Luzného v sousedním Německu.

Cesta od Cikánské slatě v téměř celém čtyřkilometrovém úseku směrem k Březníku mírně stoupá. Až těsně před ním začíná zase klesat. Scházíme do malebného údolí a po pravé straně se můžeme zastavit u informačního koutku Správy NPŠ, kde se dozvíme něco o zalesňování a významu lesa coby regulátoru vzdušného C02, skleníkových efektech atd. O kousek níže po naší levé ruce se zase nachází hájovna, ve které je instalována expozice o místním kraji (v době naší návštěvy - říjen 2008 - byla zavřena, vrátíme se a zdokumentujeme v jednom z našich dalších putování po Šumavě - pzn. autora). Poté nám již zbývá jen sestoupit zhruba 200 metrů k hlavnímu cíli našeho putování.

Březník - 1144 m.n.m.
A jsme na Březníku. Zde je nám naplno představen obraz bezzásahových zón na hranici se sousedním Bavorskem, které jsou téměř ve stu procentech zničeny kůrovcovou kalamitou. Mezi suchými stromy trčícími k nebi bez větví a kůry se proplétá zelené mládí, které v budoucnu snad potvrdí tvrzení Správy NPŠ, že obnova lesa samovolnou cestou se podaří.

Po nabytí odpočinku na zde přítomných lavičkách s výhledem na Luzný vyrážíme po modré turistické značčce směrem k Modravě. Po celou, zhruba 7,5 kilometru dlouhou trasu nám bude dělat společnost Modravský potok.

Na Ztraceném - 1105 m.n.m.
Ku ztracenému je to z Březníku 2 kilometry. Tuto trasu zdoláváme v pozvolném klesání. Po naší levé ruce šumí potok, vpravo je hraniční hřeben. Tento stav trvá ještě několik stovek metrů od zastávky Na Ztraceném. Poté přecházíme mostík a dostáváme se tak na levý břeh Modravského potoka. Po dalších 2,5 kilometrech přicházíme na poslední záchytný bod našeho dnešního putování.

Modravský potok - most 1015 m.n.m.
Nacházíme se u mostu přes potok. Pokračujeme stále po modré značčce po levém břehu. Zbývající dva kilometry se nesou ve znamení stálého mírného klesání, které nás dovede zpět na výchozí bod, ze kterého jsme náš výlet začínali...

Na startu

Březnická myslivna

Modravský potok

U mostu

Kvilda a okolí na větší mapě

Zastávka č.13  Cikánská slať
Zastávka č.15  Březník
Zastávka č.17  Modr.potok - most

Zastávka č.12  Modrava rozcestí
Zastávka č.14  Březnická myslivna
Zastávka č.16  Na Ztraceném
Modrá trasa  Trasa Modrava - Březník -Modrava

Top Články Informační e-mail Vytisknout článek

K tomutu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!