Spáditý úsek

Autor: Monti <monti(at)lipno-online.cz>, Téma: Nenechte si ujít, Vydáno dne: 25. 11. 2009

Nenechte si ujít

Úvodem:
Spáditý úsek je část Schwarzenberského plavebního kanálu, který je upraven v korytě Otovského potoka a Světlé. Koryto této části kanálu / potoka tvoří hranici mezi naší zemí a Rakouskem. Voda se řítí v zaříznutém údolíčku mezi rakouskou osadou Morau a zaníklých Jasánků. Na tomto místě je mimo kanálu možné shlédnout i další zajímavosti, proto ho zařazujeme do našich tipů na výlet při Vaší návštěvě Lipenska a Šumavy.

Vyrážíme:
Ke spáditému úseku se nejsnadněji dostaneme z Přední Výtoně směrem ke hraničnímu přechodu Guglwald. Ještě před ním zahneme vpravo směrem na Pasečnou (u Spáleniště), na Pasečné stále rovně směrem na zaniklou osadu Rychnůvek a odtud dále na Korandu. Až projedeme hustým lesem (je v něm prudká zatáčka přes potok), zdoláme ještě zhruba 500 metrů, dostaneme se na křížení cesty, na které se nacházíme s dvěmi polními. Vydáme se do leva a po hranici přírodní památky Jasánky (pěšky), sejdeme až ke spáditému úseku. Druhá varianta je od dolní Vltavice převozem na Kyselov, nabrat směr Frýdava a za Rakouskou zátokou vpravo na Korandu, tam vlevo a pravou cestou směrem na Rychnůvek a na stejné křižovatce jako z opačného směru se vydáme na místo určení.

Spáditý úsek:
Přijdeme k Otovskému potoku, překročíme ho po provizorním mostíku a jsme na rakouské straně hranice. Podél spáditého úseku vede pěšina. Tato oblast byla díky železné oponě po dlouhá léta z Čech nepřístupná. Otovský potok a potok Světlá jsou v těchto místech upravené pro plavbu. Dno je vyskládáno kamennými bloky, stejně tak jako stěny. Voda se řítí korytem dolů. Na křížení stezky podél kanálu a lesní cesty směrem k Morau je informační cedule v obou jazycích sousedů a lavička na odpočinutí. Níže je pak nádherný soutok s Rychnovským potokem.

Čtyři smrky:
Zastávka u Čtyř smrků, kterých je v dnešní době již vlastně 5 je další krásné místo na spáditém úseku. Stromy zde rostou v řadě v levém břehu kanálu. Na toto místo se samozřejmě dostaneme v klesání od výše zmiňovaného soutoku.

Historický hraniční kámen:
Několik desítek metrů od Čtyř smrků směrem po proudu se nachází historický hraniční kámen, který je zde ještě od dob, kdy hranice pomáhal zakreslovat i Josef Rosenauer, který zde rok nato začal se stavbou kanálu. I zde je dvoujazyčná informační tabule a lavička pro odpočinek.

Osada Morau:
Když už jsme u Spáditého úseku, neměli bychom si nechat ujít návštěvu osady Morau. Vrátíme se tedy proti proudu a na křižovatce začneme stoupat lesem, než dojdeme do osady. Při této cestě se nám otevře v jednom místě nádherný pohled na údolí se Spáditým úsekem. Osadu Morau tvoří jen několik stavení s rybníčkem a typicky obdělávaným polem našich jižních sousedů.

V korytu

Čtyři smrky

Historický kámen

U soutoku

Morau

Zobrazit místo Spáditý úsek na větší mapě