Výlet 10 - Po rozhledech Blanského lesa

Po modré Po zelené Po červené Po žluté
Česká Republika

Vyrážíme
To co jsme naše minulé putování nastartovali, v tom pokračujeme i v putování dnešním. Tentokráte se však vydáme na opačnou stranu - na rozhledny nezavítáme za hranice k našim jižním sousedům, ale vydáme si to směrem do vnitrozemí. Rozhlednu Kleť zná každý průměrný turista, ale věděli jste, že v Blanském lese u Českého Krumlova je vedle nejstarší kamenné rozhledny ve střední Evropě ještě jedna vyhlídková věž? Ať je již Vaše odpověď ano či ne, dnes si popíšeme trasu výletu, který nám nabídne dva nádherné výhledy a další spousty zážitků...

Zlatá Koruna - ŽST 540 m.n.m. - N 48°51'2" E 14°21'6"
Náš výlet začíná na železniční stanici Zlatá Koruna. Je to hlavně z toho důvodu, že nedaleko odsud se nachází druhá, méně známá rozhledna Blanského lesa Granátník, který však navštívíme až na konec dnešního putování.

K železniční stanici ve Zlaté Koruně je přístup možný z několika směrů. Můžeme sem přijet například z rájovského "ďolíčku", kde se vydáme z hlavního tahu Český Krumlov - České Budějovice právě do Rájova, odtud do Zlaté Koruny přes most a dále pak kolem kláštera vzůru směrem na Srnín. Nejjednodušší je pro návštěvníka Lipenska a Šumavy přístup na trase Český Krumlov - Přísečná, kde na konci jmenované obce zahneme vlevo a vydáme se na Srnín, jímž projedeme a až se ocitneme u místní známé pekárny, zahneme na první křižovatce vpravo směrem do Zlaté Koruny. Těsně před kolejema se vydáme opět vpravo a tak dojedeme až k železniční stanici.

Pokud budeme absolvovat tento výlet s potomstvem nedostatečně turisticky vyzrálým, je ideální chytit některý z dopoledních vlakových spojů. Ideální je ten v 10:46 ( červenec 2009 ). Veškeré odjezdy nalezneme na idos.cz.

Holubov - 501 m.n.m. - N 48°53'35" E 14°19'28"
Úsek ze Zlaté Koruny do Holubova je dlouhý 6 km a jeho zdolaní trvá zhruba 11 minut. Projedeme při něm obcemi Plešovice a Třísov.

Ze zastávky vyrazíme po zelené turistické značce směrem na Krásetín. Projdeme kolem pamětní desky Karla Kovařovice a pokračujeme dále mírným stoupáním. Mineme památník padlým v první velké válce. Poté se zelená trasa stáčí vpravo do úzké uličky mezi místní zástavbou a zahradami. Poté se ocitneme na místě, kde po levé ruce vidíme staročeská stavení se dvory. Za nimi se tyčí novodobá hasičárna u níž zahneme vlevo a dostaneme se tak na pole. Po jeho okraji ( vpravo ) urazíme zhruba dvěstě metrů a poté, pod zřetelnějším svahem, se vydáme opět vpravo - stále po zelené. Zarostlá pěšina nás dostane až k železnému můstku, po kterém se dostaneme na další pole. Zde vyšlapanou pěšinou vystoupáme až na asfaltovou cestu, kde se vydáme vlevo. Po několika desítkách metrů jsme v Krásetíně.

Krásetín - 551 m.n.m. - N 48°53'3" E 14°18'53"
Dojdeme k turistickému rozcestníku ( na křižovatce ), kde zjistíme směr dalšího našeho putování. Zde nám je již ukázán směr k dolní stanici lanové dráhy, díky které bude výstup na nejvyšší bod našeho dnešního putování nenáročný a atraktivní.

Přejdeme křižovatku a dostaneme se na úzký pruh chodníku, kde je po levé straně plot od místní zahrady. Po zhruba sto metrech zatočíme vpravo a dojdeme až k penzionku. Zde stojíme u silnice pro motorová vozidla, po které půjdeme až k lanovce, proto je nutné dbát na zhruba 1.500 metrů dlouhém úseku zvýšené opatrnosti. Zahneme tedy vlevo a začneme stoupat. Nejprve projdeme úzkým pruhem lesa, poté mineme několk stavení po obou stranách silknice a zdoláme poslední úsek v trochu strmějším sklonu a poté před sebou máme parkoviště pod lanovkou.

Dolní stanice LD - 691 m.n.m. - N 48°52'40" E 14°17'57"
V hlavní turistické sezóně jezdí lanovka vždy v každou celou. Údajně by se mělo jezdit i tehdy, pokud se u stanice sejde větší počet turistů. Každopádně reálný čas odjezdu na Kleť, pokud dodržíme výše popsaný vlakový spoj, je ve 13:00 hod. Budeme mít taky čas na malé občerstvení u bistra, které je pod lanovkou na parkovišti.

Provoz jednosedačkové lanovky ( malí turisté a čtyřnozí mazlíčci se mohou svézt v náručí rodičů - páníčků ) z Krásetína na Kleť byl zahájen 1. července 1961. Šikmá délka trasy je 1792 metrů a zdoláme ji za zhruba 15 minut. Převýšení mezi dolní a horní stanicí je 383 metrů. Další technické zajímavosti a údaje jsou k dispozici na www.holubov.eu.

Kleť - 1.084 m.n.m. - N 48°51'56" E 14°16'60"
Po relaxační jízdě lanovkou vystoupíme na hoře Kleť. Tu netřeba nijak rozsáhleji představovat, tak jen stručně - především je tu jeden z hlavních cílů našeho dnešního putování - rozhledna. U ní pak turistická chata s restaurací a terasou, nedaleko pod ní známý televizní vysílač, sluneční hodiny a také hvězdárna. Hvězdárna je přístupná i veřejnosti. Veškeré údaje o podmínkách prohlídky včetně otevírací doby naleznete na uvedeném odkazu.

Z Kletě se vydáme po červené ( a žluté ) směrem ku Zlaté Koruně. Projdeme kolem hvězdárny a klasáme až k turistickému značení Pod hvězdárnou. Odtud pokračujeme stále po červené. Po lesní pěšině dojdeme až na rozcestí Nad výhledem. Zde zahneme vpravo a pokračujeme i nadále směrem ke Zlaté Koruně. Za dalších několik stovek metrů se ocitáme na Terezině cestě. Zde opouštíme červenou trasu a nově se vydáme po modré. V mírném klesání dojdeme až na minikřižovatku zpevněné cesty, na které se právě nacházíme a lesní pěšiny. Vydáme se vlevo po pěšině a tím si zkrátíme cestu o několik desítek metrů. Po chvíli se opět vracíme na zpevněnou cestu ujdeme ještě zhruba 300 metrů a již jsme na rozcestí U modrého obrázku.

Modrý obrázek - 776 m.n.m. - N 48°50'45" E 14°18'32
Projdeme kolem turistického odpočívadla, prohlédneme si Modrý obrázek a od něj se vydáme levou cestou - turisticky neoznačenou. Dojdeme po ní až na křížení s další zpevněnou cestou. Vydáme se vpravo do jednosměrné cyklistické stezky a pokračujeme po ní až k dřevěnému odpočívadlu, které je pod naším dalším cílem putování.

Granátník - 732 m.n.m. - N 48°50'52" E 14°19'38"
Od odpočívadla vedou dřevěné schůdky směrem vzhůru, vystoupáme je, ujdeme zhruba 50 metrů a jsme na místě. Pětimetrová dřevěná rozhledna Granátník, která nese jméno po hoře, na jejímž úbočí se nachází, byla otevřena 5. června roku 2003. Nabízí doplňující rozhled z Blanského lesa. Uvidíte zde stejně jako z rozhledny na Kleti Zlatou Korunu, tentokráte ve větším měřítku, dále například Hlubokou, České Budějovice, pekárnu v Srníně či Přísečnou.

Po rozhledech se vydáme zpět k odpočívadlu, zahneme vpravo a pokračujeme dále po cyklostezce ( opět ignorujeme žlutou turistickou značku ). Projdeme úsek, který je zapsán v širším oblouku a bedlivě sledujeme levou stranu, která je v zalesněném svahu. Ujdeme zhruba 200 metrů až uvidíme na zmiňované levé straně skálu mezi porostem. Za ní se nachází svážnice, na kterou zatočíme a sestoupáme po ní až na lesní cestu. Zde se vydáme vlevo a po zdolání krátkého stoupání zatočíme vpravo na starou lesní cestu - pěšinu. Po ní dojdeme až na okraj louky. Ujdeme zhruba ještě sto metrů a poté se vydáme vlevo na louku a sestoupáme k závěrečnému úseku trasy.

Zpět ve Zlaté Koruně
Po louce dojdeme až k zástavbě obce Srnín, projdeme úzkou uličkou, zahneme vpravo a tím se dostaneme na hlavní tah ze Srnína k nádraží v Koruně. Přejdeme na druhou stranu silnice, využijeme chodníku a vydáme se vlevo, mineme komplex srnínské pekárny a po chvíli se nám nabídne malá vyšlapaná pěšinka, která nás dovede až na železniční stanici, kde jsme náš výlet započali...

Vyjíždíme

Svážnicí

Lesní cestou

U pekárny

Blanský les na větší mapě

Zastávka č.3  Rozhledna Granátník
Zastávka č.5  Hasičárna v Holubově
Modra trasa  Úsek zdolaný pěšky (na kole)