Články

Kramolínské proměny

Monti | 04. 12. 2008 | Přečteno 1949x |

Úvodní text
Lipno nad Vltavou se mění k nepoznání. Ten, kdo tu nebyl několik let se zde při návštěvě musí cítit jako slavná Alenka, co do říše divů dorazila. Jak moc pohádkové jsou některé nové lipenské stavby v tomto článku rozebírat nebudeme. Budeme si povídat o rozmachu místního lyžařského areálu, který prochází již několikátou vlnou úprav. Ty letošní úpravy jsou radikální a dělají ze Skiarálu Lipno jedno z nejmodernějších středisek v naší malé, stále se hledající zemi....


Úvodem
Nadpis článku je trochu zcestný, protože již nějaký ten rok se nejmenuje lipenské zimní středisko Kramolín, ale Skiareál Lipno. Tato a i všechny ostatní změny začaly někdy na začátku nového milénia, kdy se místního areálu chopila společnost Lipnoservis. Do té doby byl Kramolín průměrný areál, který se musel spoléhat vesměs na přírodní podmínky a na partu nadšenců ze Skiklubu, která se o chod střediska starala.

Na konci devadesátých let minulého století se začalo Lipno nad Vltavou měnit a s ním se začal měnit i Kramolín. Areál přebrala výše jmenovaná společnost a s jasnou vizí začala přebudovávat svahy pod Alpskou vyhlídkou. Začalo se s nákupy nových sněžných děl, která doplnila přírozené zasněžování, upravily se sjezdovky k večernímu lyžování (tehdejší označení č.3 a č.4).

Poté přišla první radikální změna areálu. Byla instalována dvousedačková lanovka Lipno Express, která měla nástupiště u komplexu Marina. Čtenář znalý zdějšího kraje jistě ví, že tato lanovka ležela na protilehlé straně, než na kterém leží původní sjezdovky. A to přímo vybízelo k úpravě tohoto jihozápadního svahu Slupečného vrchu. Vznikla Jezerní sjezdovka a s ní přišlo i zdokonalení zasněžovacího systému. Voda k dělům byla přiváděna již z Lipna (do té doby byl coby zásobárna vody pro zasněžování používán rybník u Slupečné), nakoupila se nová děla...

Myslelo se i na zázemí pro lyžaře. Na svahu vznikla vedle legendární Černé boudy nová restaurace (v budově zvané "Provozka" u tehdejší lomené lanovky), na nyní již hlavním parkovišti se vybudovalo celé centrum pro návštěvníky Lipna. Pod jednou střechou je zde k dispozici restaurace, půjčovny lyžařského vybavení, ubytovací kapacity, infoservis a mnoho dalšího. Nesmíme zapomenout ani výstavbu koutku pro nejmenší lyžaře - FoxPark je taktéž u hlavního parkoviště a snowpark pro snowboardisty zase na bývalé sjezdovce č.2.

Výstavbou nové sedačkové lanovky se problém přepravy lyžařů vyřešil jen na chvíli. S přibývající ubytovací kapacitou Lipna se úměrně zvedal i počet lyžařů na svazích skiareálu. Po několika sezónách bylo jasné, že pokud se má situace zlepšit, musí dojít k radikální změně...

Nápady a plány k realizaci
Někdy na počátku léta 2008 se podepisují první smlouvy s dodavateli a začíná se budovat. Scénář přestavby je jasný - instalace tří zbrusu nových sedačkových lanovek, terénní úpravy na sjezdovkách, prodloužení všech původních svahů, zdokonalení zasněžovacího systému. To jsou hlavní cíle modernizace, která stojí 200 miliónů korun.

Terénní úpravy
Pro realizaci všech plánů se musí provést několik terénních úprav. Nejzásadnějším počinem je prodloužení sjezdovek Střecha a Pánská. Ty se sbíhají v místech, kde končila někdejší sjezdovka č.5. a pokračují dále až o 450 metrů níž. To samé potkává i sjezdovky Školní a Promenádní, které se potkávají pod bývalou "provozkou", dnešní restaurací Yetti.

Než jsem byl pozván na fotodokumentaci Aareálu, slyšel jsem mnoho zvěstí o tom, jak je areál kvůli modernizaci pleněn, hlavně co se týče kácení porostu. Pravda je někde jinde. Pro prodloužení sjezdovek bylo sice zapotřebí sáhnout na dřeviny, většinou šlo však o nálety břízy a jiných listnatých stromů. Další kácení dřevin probíhalo na nově vzniké sjezdovce Dámská. Zde je vykácen pruh, který zmiňovanou sjezdovku spojí se sjezdovkou Školní. Tady by mohla být vznesena námitka, že je to již velký zásah do rázu lesa. Ovšem toto kácení by mělo být nahrazeno zalesněním v horním cípu Pánské sjezdovky.

Já největší problém vidím v novém průseku pro Lipno Express a to hlavně z bezpečnostního hlediska. Nejen po Šumavě se nám poslední dobou prohání jeden orkán za druhým a tyto zásahy bez následné výsadby ochraného pásma dřevin končí jako na Jezerní sjezdovce dne 18. ledna roku 2007 (orkán Kyrill - fotodokumentace zde a zde). Nepředpokládám sice, že by se lyžovalo v orkánu, nicméně pád stromů, které se díky vykácení okolního porostu stávají nárazníkovou dřevinou, hrozí již při větru dosahujícím sílu silné vichřice (89 – 102 km/h). Navíc zde jde téměř výhradně o smrkový porost, který díky mělkému kořenu padá jako Milan Baroš v šestnátce.

Tak tedy přepravujeme
Je 25. prosince někdy před rokem 2008. Člověk sportovně založený si umane, že oslaví první svátek vánoční na Lipně. A co víc, chce ho oslavit aktivně na sjezdovce. Oslava se však mění v přetlačovanou u místních vleků...

Tak to je samozřejmě modelová situace, nicméně problémy na vlekách zde byly. Obzvláště v čese kolem vánoc a v únoru, kdy je každoročně Lipno pod nájezdem převážně holandských turistů, kteří mají v těchto termínech dovolené a prázdniny. Tento problém řeší instalace tří zbrusu nových čtyřsedačkových lanovek.

První z nich vede od hlavního parkoviště k hotelu Kramolín. Tato lanovka nahrazuje původní a legendární Lipno Express I. Navíc je vedena v již zmiňovaném lesním průseku, takže se rozšiřuje prostor pro lyžování na jezerní sjezdovce.

Druhá lanovka nahrazuje vlek, který byl dříve u Černé boudy a také pomu, sbírající lyžaře ze sjezdovky Střecha (dříve sjezdovka č.5). Výstup je opět u hotelu Kramolín, zhruba v místech, kde končila bývalá poma.

No a konečně třetí lanovka vede z nové stanice zpod nové restaurace, kopíruje okraj Promenádní sjezdovky a končí pod vrcholem Slupečného vrchu.

Nesmíme zapomenout zmínit, že nasedání na sedačku lanovky bude jednoduché, díky pohyblivým kobercům na nástupištích. Tyto koberce plynule posunou lyžaře až k příjezdu sedačky, takže nehrozí žádný tvrdý náraz při nasedání.

Je libo trochu sněhu?
Nejvyšší nadmořská výška 900 m.n.m a dole na dojezdech 708 metrů nad hladinou moří. Co to znamená? To znamená, že v době, kdy se nám planeta otepluje je nadmořská výška Skiareálu Lipno mnohdy nedostačující pro přírodní zasněžení. Poslední pořádná zima se spoustou přírodního sněhu byla v sezóně 2005 / 2006. Rok poté byla jedna z nejteplejších zim, které pamatuji a místní skiareál zažil zřejmě nejhorší sezónu v novodobé historii. Ani další dvě pak nebyly příliš bohaté na bílé lyžařovo zlato, ale díky první vlně investic do systému a nízkým teplotám se dalo uměle zasněžovat. Vzpomínám na sezónu 2007 / 2008, kdy se na Marině proháněla dítka na kolech a ve Skiareálu se nerušeně lyžovalo na velmi ucházejícím technickém sněhu.

Vedení Lipnoservisu věnovalo umělému zasněžování velkou pozornost. Vodní zásoba v rybníku na Slupečné byla samozřejmě nedostačující, takže se již v první vlně investic v polovině této dekády využilo coby zásobárna vody jezero Lipno.

Voda se čerpá u přístavu na Marině. Při letošních úpravách se vtok vody do rozvodu posunul na hladinu, aby měla voda co nejnižší teplotu. Voda putuje potrubím do nové budovy, která vyrostla v horní části hlavního parkoviště. Tato budova, respektive zařízení v ní je k nezaplacení! Jedná se totiž o komplex pěti chladících věží. Toto důmyslné zařízení sráží přiváděnou vodu na teplotu co nejblíže k nule a až poté jí distribuuje ku sněžným kanónům. Díky tomu se dá zasněžovat i při vyšších teplotách, než tomu bylo doposud (dříve bylo zasněžování prováděno při teplotě cca -5° Celsia).

Voda putuje ze sněžných věží potrubím do zařízení, kterému se říká hydrobox. To je důmyslné udělátko, které automaticky komunikuje s ještě chytřejším sněžným kanónem, který je na tento hydrobox připojen. Sněžné dělo samotné je řízeno počítačem a má vlastní meteorologickou stanici, podle které pozná, že může začít zasněžovat. Těchto inteligentních děl nové generace je na svazích areálu celkem 40. Navíc pomáhají i tři sněhové tyče a tři sněhové věže, které zvednou dělo do vetší výšky a rozšíří tak jeho "dostřel". Díky tomuto je areál pokryt zasněžovacím systémem na 100%.

Zázemí a doplňková zařízení
Základem pro pojmutí velkého počtu lyžařů je parkoviště. I v tomto případě nabízí Skiareál Lipno nebývalý komfort. Hned u hlavního nástupiště na Lipno Express je totiž připraveno stání pro více než pětistovku aut a dvacet autobusů. Nicméně na parkoviště směřuje jedna velká výtka. Dodnes není zcela dodělána asfaltová úprava. Celá horní část je tvořena doslova přírodním stáním, což má za následek jednak nepředstavitelný marast při oblevách a také, a to hlavně, neslučuje se to jaksi s ekologickým smýšlením, které (nejen) náš kraj s nárůstem mnohdy nešetrných turistů k naší přírodě tolik potřebuje.

V těsné blízkosti parkoviště se nachází i samoobsluha, dva skibary, restaurace, sportcentrum, Foxpark se školou lyžování nejen pro děti, bazén je vzdálen 600 metrů, pizzerie. Přímo na svazích hotel, legendární Černá bouda a samoobslužná restaurace.

Závěrem
Vedení Lipnoservisu pochopilo, že díky neustále se zvyšujícímu počtu ubytovací kapacity je nutné s místním střediskem něco udělat. Výsledek je takový, že od letošní sezóny se bude na Lipně lyžovat v přepychovém rodinném areálu, ve kterém se dá týdenní pobyt se skipasem pořídit již za necelých 2.500,- Kč. Samozřejmě, že charakter sjezdovek neuspokojí náročného lyžaře, který touží po alpském prostředí. Ale na to si Skiareál Lipno nehraje. Jde za svým cílem a podniká kroky, které udělaly ze šedého Kramolína Skiareál Lipno, nejluxusnější RODINNÝ areál v naší zemi, kde je kladen důraz na uspokojení rodin s dětmi, na relaxační lyžování, na pružné a bohaté zázemí.

Přejme mu tedy, aby v tomto trendu pokračoval a aby ho ostatní následovali, protože bez rozvinuté infrastruktury, bez kulturního, sportovního a společenského rozvoje bude náš kraj s přibývající ubytovací kapacitou jen nafouknutá bublina, která splaskne na nudu a šeď betonové aglomerace, ve které se bude dát jít pouze na oběd do nepsočtu místních restaurací.

Seznam novinek
  • Tři čtyřsedačkové lanovky s kapacitou 2.300 návštěvníků za den
  • Pohyblivý koberec ve výukovém centru, který je dlouhý 70 metrů - nejdelší v naší zemi
  • Celkové prodloužení sjezodovek o 1,9 Km
  • Zdvojnásobená kapacita zasněžování
  • Dva dětské vleky
  • Nově osvětlená Jezerní sjezdovka (ostatní osvětlení zrušeno)
  • Rozšíření a zkvalitnění FoxParku
  • Nová supermoderní rolba Pistenbully 600
  • Nový stroj na letní údržbu sjezdových tratí a zimní údržbu parkovacích ploch
  • Týdenní a víkendové pobytové balíčky se zlevněným skipasem (sleva až 50%)


Základní charakteristika (zdroj: www.lipnoservis.cz)
  • Pětihvězdičkový TOP skiareál v České republice
  • 5. nejlépe hodnocený skiareál v ČR dle nezávislé kategorizace českých lyžařských středisek (portál www.holidayinfo.cz)
  • Nadmořská výška: 708-900 m n. m.
  • 3x čtyřsedačková lanovka, 3 x pohyblivý koberec, 2x dětský vlek
  • Přepravní kapacita: 11 400 os./hod. (Zadov - Churáňov 4 500, Šp.Mlýn - Svatý Petr 10 116, zdroj: www.holidayinfo.cz )
  • Celková délka sjezdovek: 7,5 km se 100% pokrytím zasněžovacím systémem (40 sněžných děl)
  • Průměrná šíře sjezdových tratí: 45 m
  • Rozloha sjezdových tratí: 30, 5 ha
  • Snowpark 600 m
  • Areál pro běžecké lyžování s 34 km strojově upravovaných stop s vlastním parkovištěm (100 aut) a nástupním místem
  • Výukové hřiště Foxpark kapitána Lipánka (výuka od 3 let): doprava na pohodlných pojízdných kobercích, snowtubing, skákací hrad, soutěže, hry, vyhřívaná dětská herna, více než 100 certifikovaných instruktorů
  • Pořádání pravidelných eventů, soutěží, her a dalších akcí pro děti i dospělé
  • Bezplatné parkoviště přímo u lanovky pro 550 aut a 20 autobusů
  • Přímé skibusy a skivlaky



Hlavní nástupiště

Na Střeše

Veterán

Voda pro Skiareál

Připravena

Stanice

Průsek

Připraven

Na konečné?

Promenádní

Místo pro koberec

Stanice Pánská a Střecha

Sněžné věže

Elektroinstalace

Nástup na Jezerní

Pohon pro koberec




Top Články Informační e-mail Vytisknout článek



K tomutu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!